![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Festiwale >> Stalowa Wola >> 1998, VIII Festiwal |
![]() |
![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Logowanie |
VIII LETNIE KONCERTY FESTIWALOWE KLASZTOR BRACI MNIEJSZYCH KAPUCYNÓW STALOWA WOLA - ROZWADÓW 1998 WTORKI GODZ. 19.00 07 LIPIEC - 06 WRZESIEŃ Strona -Organizatorzy KOMITET HONOROWY Ryszard Modelski OFM Cap - Prowincjał Krakowskiej Prowincji Bra ci Mniejszych KapucynówWiktor Stasiak - Wojewoda Tarnobrzeski Alfred Rzegocki - Prezydent Miasta Stalowej Woli Kate Delaney - Attache Kulturalny Ambasady Amerykańskiej w Warszawie Helga Schmidt - Dyrektor Instytutu Kultury Austriackiej w Warszawie Ambasada Szwajcarska w Warszawie Szwajcarska Fundacja “Pro Helvetia”
KOMITET ORGANIZACYJNY Stanisław Szczepan Król OFM Cap - Gwardian Klasztoru Braci Mniejszych Kapucynów w Stalowej Woli Robert Grudzień - Prezes Fundacji im. Mikołaja z Radomia, Dyrektor festiwaluMagdalena Pamuła-Dyrektor Państwowej Szkoły Muzycznej w Stalowej Woli Bogusław Szwedo - Dyrektor Radia “Leliwa” Dionizy Garbacz - Dyrektor Wydawnictwa “Sztafeta” Piotr Jackowski - Asystent dyrektora festiwalu, prowadzenie koncertów Jolanta Krzykwa - Naczelnik Biura informacji i Promocji Miasta Stalowej Woli Ryszard Pastuszak - Dyrektor Wydziału Kultury, Sportu i Turystyki Urzędu Wojewódzkiego w Tarnobrzegu Stanisław Król - współpraca Zofia Ziomek - Centrum Językowe “Conversation” Slava Kowalinski - Manager festiwalu PATRONAT; RADIO “LELIWA” , WYDAWNICTWO “SZTAFETA” TELEWIZJA MIEJSKA STALOWA WOLA
Biuro festiwalu: Klasztor Braci Mniejszych Kapucynów Stalowa Wola, ul. Klasztorna 27 tel. 015 / 844 47 13 Biuro Informacji i Promocji Miasta Stalowej Woli Stalowa Wola, Pl. Wolności 7 tel.015/842 41 51 w.209, 842 04 54, fax 842 79 85 Dyrektor festiwalu: Robert Grudzień Asystent dyrektora festiwalu, prowadzenie koncertów: Piotr Jackowski WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL MUZYKI ORGANOWEJ I KAMERALNEJ LEŻAJSK- RADOM - OROŃSKO KALENDARZ KONCERTÓW KLASZTOR BRACI MNIEJSZYCH KAPUCYNÓW STALOWA WOLA - ROZWADÓW WTORKI 19. 00 7 lipca Verena Steffen - flet /Szwajcaria/ Olivier Eisenmann - organy /Szwajcaria/ 14 lipca Lucas Chorosiński - organy /Kanada/ Monique Letourneau - sopran /Kanada/ 21 lipca Katarzyna Lech - skrzypce/Warszawa/ Przemysław Kapituła - organy /Warszawa/ 28 lipca Agnieszka Antonik - wiolonczela /Katowice/ Zygmunt Antonik - organy /Katowice/ 4 sierpnia Ferdinand Klinda - organy /Słowacja/ 11 sierpnia June Kean- organy /USA/ Romuald Erenc - gitara /Sieradz/ 18 sierpnia Anna Stopińska - skrzypce /Rzeszów/ Jan Szydło - organy /Łańcut/ 25 sierpnia Georgij Agratina - fletnia Pana Robert Grudzień - organy6 września /niedziela/ Wiesław Ochman - tenor Robert Grudzień - organy Program Festiwalu 7 lipca Verena Steffen - flet /Szwajcaria/ Olivier Eisenmann - organy /Szwajcaria/ PROGRAM Leonardo Vinci - Sonate D-dur fur Flote und Basso continuo 1690-1730 Adagio, Allegro, Largo, Presto, Pastorella Nicolaus Bruhns - Preludium i fuga e-moll 1665-1697 Marin Marais - “Les Folles d`Espagne” na flet solo 1656-1728 Johann Sebastian Bach - Fuga sopra Magnificat BWV 733 1685-1750 W.A.Mozart - Serenade III, C-dur, KV 439b fur Flote und Basso continuo 1756-1901 Allegro, Menuetto, Adagio, Menuetto, Rondo Joseph Rheinberger - Passacaglia e-moll, op. 156, nr 11 na organy solo 1839-1901 Will Eisenmann - Meditationen, op.88 /1975/ fur Floete B.C. 1906-1992 Max Reger - Introduktion und Passacaglia d-moll 1873-1916 14 lipca Lucas Chorosiński - organy /Kanada/ Monique Letourneau - sopran /Kanada/ PROGRAM Jan Pieterszon Sweelinck -Wariacje ”Mein Junges Leben” 1562-1621 Alessandro Scarlatti - Le Violette 1660-1725 - Mio tesoro per te moro Johann Sebastian Bach - Wenn wir in hoechsten noeten sein 1685-1750 Antonio Vivaldi - Concerto a-moll /Tr.J.S.Bach/ 1675-1741 Johann Sebastian Bach - Aria “Bist du bei mir” 1685-1750 - Aria “Schafe konnen sicher weiden” z Kantaty BWV 208 Wolfgang Amadeusz Mozart - Epstle Sonata K.336 Giovanni Battista Pergolesi - Cujus animam ze Stabat Mater 1710-1736 Franciszek Schubert - Ave Maria 1797-1828 Cesar Franck - Preludium, fuga i wariacje h-moll 1822-1890 Wolfgang Amadeusz Mozart - Exsultate, jubilate K.165 1756-1791 Recitativo i Larghetto Allegro non troppo /Alleluja/ Eugene Gigout - Toccata h-moll 1844-1925 21 lipca Katarzyna Lech - skrzypce/Warszawa/ Przemysław Kapituła - organy /Warszawa/ PROGRAM Jan Sebastian Bach - Preludium i fuga G-dur Jerzy Fryderyk Hä ndel - Sonata E-dur op.1 nr 15 Ludwig van Bethoven - “Stü che fü r die Spieluhe” - Adagio - Scherzo - Allegro Tomasso Albinoni - Adagio g-moll Leon Boë llman - Suita Gotycka - Introdukcja - Chorał - Menuet gotycki - Modlitwa - Toccata 28 lipca Agnieszka Antonik - wiolonczela /Katowice/ Zygmunt Antonik - organy /Katowice/ PROGRAM Louis Nicolas Clerambault - Suit du Premier Ton G.B.Pergolese - Aria na wiolonczelę Samuel Scheidt - Fantazja Antonio Caldara - Sonata D-dur na wiolonczelę i organy Kancjonał Sióstr Klarysek ze Starego Sącza - 2 arie na organy Benedetto Marcello - Sonata C-dur na wiolonczelę i organy Wolfgang Amadeus Mozart - Ave Verum Corpus Jan Sebastian Bach - 3 Chorały “Wachet auf ruft uns Stimme” BWV 645 “Jesus bleibet meine Freude” z Kantaty 147 “Herr Christ, der einige..” BWV 601 - III Suita C-dur na wiolonczelę solo Francois Couperin - La Triomphante” - Premiere Partie - “Bruit de gverre” Franciszek Schubert - Ave Maria Jan Sebastian Bach - Aria z III suity orkiestrowej D-dur BWV 1068 Henry Purcell - “Trumpet Tune”
4 sierpnia Ferdinand Klinda - organy /Słowacja/ PROGRAM Tabulatú ra z Levoc e: Suita I. (1641)(Intrada, Chorea ex A,B,C,D,E,F,G,H, Scienta ex nihilo) Johann Sebastian Bach: Fanta zia a Fuga a-moll, BWV 561 (1685-1750) Chorá l “”Erbarm dich mein”, BWV 721 “Schmü cke dich, o liebe Seele”, BWV 756 Passacaglia a Fuga, BWV 582 Jan K. Kuchar : Fantasia pastoralis g-moll (1751-1829) Franz Liszt: Prelú dium a Fuga na meno B-A-C-H (1811-1886)
11 sierpnia June Kean- organy /USA/ Romuald Erenc - gitara /Sieradz/ PROGRAM L. Mulet -Carillon-Sortie Dietrich Buxtehude - Preludium i fuga D-dur Wojciech Długoraj - Villanella Fernando Sor - Wariacja na temat W.A. Mozarta op.9 Louis Vierne - Utwory w starym stylu Jan Sebastian Bach - Preludium i fuga G-dur Mauro Giuliani - La Rosa Józef Haydn - Suite for Musical Clock Johann Kaspar Mertz - Fantazja Węgierska Franciszek Liszt - Preludium i fuga n.t. B-A-C-H 18 sierpnia Anna Stopińska - skrzypce /Rzeszów/ Jan Szydło - organy /Łańcut/ PROGRAM Utwory z Tabulatury Jana z Lublina. J.S. Bach - Aria z Suity D-dur J. Podbielski - Preludium A. Corelli - Sonata op.5 nr 8 (skrzypce i organy) Preludio. Largo Allemanda. Allegro Sarabanda. Largo Giga. Allegro J.S. Bach - Preludium i fuga c-moll BWV 546 F. M. Veracini - Largo J.S. Bach - Sonata a-moll na skrzypce solo Andante, Allegro. J.S. Bach - Chorały: “Wachet auf, ruft uns die Stimme” (BWV 645) “Jesus bleibet meine Freude” (kantata 147) F. Schubert - Ave Maria C. Franck - Fantasie A-dur 25 sierpnia Georgij Agratina - fletnia Pana Robert Grudzień - organy PROGRAM Jan z Lublina /XVI / - 9 tańców Wolfgang Amadeusz Mozart /1756-1791/ - Andante C-dur, - Marsz Turecki Jan Sebastian Bach /1685-1750/ - Preludium i fuga c-moll BWV546 - Preludium chorałowe ”Erbaum` dich mein, o Herre Gott”BWV 721 Josef Haydn /1732-1809/ - Serenada Jan Sebastian Bach - Charles Gounod /1818-1893/ -Ave Maria Mieczysław Surzyński - Improwizacja n.t. pieśni kościelnej ”Święty Boże”op. 38 Tomasso Albinoni /1671-1750/ - Adagio g-moll Georg Fryderyk Haendel /1685-1759/ - Largo z opery Kserkses - Halleluja - tr. Th. Dubois 6 września /niedziela/ Wiesław Ochman - tenor Robert Grudzień - organy Program: Leopold Mozart - 6 utworów “Poranek i Wieczór” Adolf Doss - Ave Maria Pietro Mascagnani - Ave Maria Anonim - Almande de La nonette, Allemande Loreyne Franciszek Schubert - Ave Maria Luigi Luzzi - Ave Maria Ludvig van Beethoven - Suita zegarowa Cesar Franck - Panis Angelicus Jan Sebastian Bach - Chorał n.t.”Erbaum ` dich mein, o Herre Gott” Alessandro Stradella - Aria kościel na “Pieta Signore”
Noty biograficzne Georgij Agratina - urodzony w 1948 roku w Mołdawii, na granicy zespół instrumentów folklorystycznych. Kolejno kontynuował naukę w szkole średniej i Konserwatorium Muzycznym w Kijowie. Od 1970 roku jest solistą Narodowej Orkiestry Instrumentów Ludowych oraz profesorem Akademii Muzycznej w Kijowie. Koncertował z z najbardziej prestiżowymi orkiestrami symfonicznymi oraz jako solista w Rosji, Niemczech, Francji, Kanadzie, USA (wielokrotne tournee koncertowe), Mongolii, Holandii, Polsce oraz na Mołdawii, Ukrainie Agnieszka Antonik urodziła się w Toruniu. Naukę gry na wiolonczeli rozpoczęła w wieku 6 lat. Szkołę muzyczną ukończyła w 1985 r. w Gdańsku. Studia odbywała w Gdańsku, a potem w Katowicach w klasie wiolonczeli Leona Mielimąki; ukończyła je w 1990 r. Współpracowała z Wielką Orkiestrą Polskiego Radia i Telewizji, z orkiestrą kameralną Camerata Impuls, a także z zespołem muzyki dawnej Capella Academica. Występuje jako solistka i kameralistka w kraju i za granicą. W 1995 roku dokonała nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia. Obecnie współpracuje z Państwową Operą Śląską w Bytomiu. Jest założycielką zespołu wiolonczel Quatrocelto. Zygmunt Antonik --pierwszych lekcji gry na fortepianie udzielała mu siostra, dalsza edukacja muzyczna zaowocowała dyplomem Średniej Szkoły Muzycznej w Zabrzu, w której kształcił się przez 6 lat w klasie organów Łucji Krosny-Widerowej. Szkołę tę ukończył z wyróżnieniem w 1976 roku. W tym samym roku rozpoczął studia w katowickiej Akademii Muzycznej w klasie organów Henryka Klaji, Maurycego Merunowicza i Joachima Grubicha. W roku 1980 brał udział w pierwszym Kursie Organowym w Kamieniu Pomorskim, a w sierpniu tego samego roku jako stypendysta Rządu Belgijskiego uczestniczył w Mistrzowskim Kursie Organowym w Mechelen k. Brukseli prowadzonym przez wybitnego organistę, kompozytora i pedagoga Flor Peetersa. W latach 1995 - 1996 odbył studia podyplomowe w zakresie gry organowej pod kierunkiem prof. Juliana Gembalskiego. Już będąc studentem występował jako solista i kameralista biorąc udział w licznych festiwalach muzyki organowej i kameralnej w kraju i poza granicami kraju (Belgia, Republika Czeska, Niemcy, Szwecja, Włochy, Hiszpania). Jest założycielem zespołu muzyki dawnej Capell Academica, z którym występuje wykonując muzykę epoki baroku. Dokonał nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, a także dla Telewizji Hiszpańskiej. Prawykonywał utwory wybitnych polskich kompozytorów, m.in. A. Glinkowskiego, R. Gabrysia, R. Hetmańczyka, A. Lasonia, W. Cienciały, E. Bogusławskiego, B. Szabelskiego. Propaguje muzykę organizując koncerty muzyki organowej i kameralnej w kościołach Górnego Śląska. Zajmuje się również działalnością pedagogiczną jako pracownik katowickiej Akademii Muzycznej oraz cieszyńskiej Filii Uniwersytetu Śląskiego. Jest założycielem i współorganizatorem klasy organów w PSM I i II stopnia im. M. Karłowicza w Katowicach. Łukasz Chorosiński ur. w roku 1955 w Warszawie. Naukę gry na organach rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Józefa Elsnera w Warszawie pod kierunkiem Tadeusza Jarzęckiego. Po ukończeniu szkoły średniej rozpoczął studia wyższe w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina studiując organy w klasie Feliksa Rączkowskiego uzyskując dyplom w rok u 1979. Przez ten okres czasu brał czynny udział w życiu artystyczno - muzycznym gdzie występował na licznych festiwalach organowych.W roku 1980 wyjechał do Belgii gdzie rozpoczął studia kompozycji pod kierunkiem Willem’a Kersters’a w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Antwerpii. W roku 1982 przybył do Kanady początkowo do Montrealu gdzie w latach 1982-1987 związany był z działalnością muzyczną, pełniąc jednocześnie funkcję asystenta - organisty w “Sanctuaire de Marie-Reine des Coeures”. W roku 1988 prz eniósł się do St. Catharines-Ontario obejmując powierzone mu stanowiska: Titular Organist i Director of Music w Katedrze St. Catherine of Alexandria, gdzie przebywa obecnie prowadząc również klasę organów na uniwersytecie “Brock Uniwersyty” w St. Catharines.Robert Grudzień - studia w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz i telewizyjnych. Bardzo często występuje w duecie z tenorem Wiesławem Ochmanem, flecistą Grzegorzem Olkiewiczem, sopranistką Yoshiko Harą, Wolfgangiem Ebnerem - róg alpejski, wiolonczelistą W.Panhoferem oraz Georgijem Agratiną /fletnia Pana/. W 1990 r. otrzymał nagrodę Komitetu d/s Radia i Telewizji za twórczość radiową. W 1991 i 1992 roku otrzymał stypendium twórcze Wojewody Radomskiego w dziedzinie muzyki. Pełniąc funkcję Prezesa Fundacji im. Mikołaja z Radomia, współorganizuje wiele koncertów i festiwali na terenie całej Polski. Jest powoływany w charakterze konsultanta do opiniowania projektów nowych instrumentów a także remontów i restauracji historycznych organów. Otrzymał szereg dyplomów, nagród i wyróżnień od Wojewody Rzeszowskiego, Radomskiego, Prezydenta Miasta Radomia oraz Ministerstwa Kultury i Sztuki. Przemysław Jakub Kapituła urodził się w 1965 r. w Warszawie. W 1990 r. ukończył Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Józefa Serafina. Pobierał również lekcje prywatne w zakresie gry na fortepianie u prof. Kajetana Mochtaka. Muzyk uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez profesorów: N. Danbyiego, D. Rotha, M. Ślechtę, G. Bovela.. Artysta regularnie koncertuje w kraju i zagranicą, współpracuje z solistami, chórami oraz zespołami orkiestrowymi. Specjalne miejsce w jego zainteresowaniach zajmuje twórczość wybitnych organistów polskich: Mieczysława Surzyńskiego (1866-1924) i Feliksa Nowowiejskiego (1877-1946). Będąc dyrektorem Fundacji Festiwal Muzyki Sakralnej jest inicjatorem i dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej w Warszawie oraz Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej “Organy Archikatedry” w Warszawie. Muzyk jest również współtwórcą wielu przedsięwzięć artystycznych na terenie Warszawy i Polski. Artysta dokonał licznych nagrań radiowych, telewizyjnych i na płytę CD. June Kean wykonuje utwory utwory kompozytorów od renesansu do współczesności. Studiowała na Pólnocnym Uniwersytecie w Texasie w klasie organów prof. D. Willinga i D. Petersa.W 1978 roku uczestniczyła w Międzynarodowym Konkursie w Haarlemie, Prof. dr Ferdinand Klinda, urodzony w 1929 r. w Koszycach jest jednym z czołowych organistów europejskich. Cieszy się wielkim rozgłosem, uczestniczył z ogromnym powodzeniem w najważniejszych festiwalach europejskich: w Wiedniu, Pradze, Lipsku, Paryżu, Rzymie, Rawennie. Koncertował w większości krajów europejskich, w USA, Kanadzie, Japonii, nagrał wiele płyt i programów radiowych i telewizyjnych. Krytycy zgodnie oceniają zalety jego gry: wierność stylistyczną, temperament artystyczny, mistrzowską registrację, głęboką muzykalność oraz precyzję techniczną. Prof. Klinda wielokrotnie prowadził w różnych krajach seminaria i kursy mistrzowskie, m.in. w 1993 r. maił miejsce prowadzony przezeń kurs muzyki Oliviera Messiaena (którego Klinda jest wybitnym interpretatorem) w kościele św. Teresy w Łodzi. Jest profesorem gry organowej w Akademii Muzycznej w Bratysławie. Katarzyna Lech - ukończyła szkołę I i II stopnia im. K. Lipińskiego w Lublinie. Naukę kontynuowała w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w klasie skrzypiec Wiesław Ochman osobowość muzyczna nie wymagająca rekomendacji. Najsłynniejszy polski tenor, znany na największych estradach świata /La Scala, Metropolitan Opera, Covent Garden i wiele innych/ występował w towarzystwie największych gwiazd operowych pod batutą największych dyrygentów świata. Jego kunszt wokalny został utrwalony na płytach polskich i zagranicznych wytwórni oraz w radio i telewizji rodzimej i światowej. Wiesław Ochman jest artystą wszechstronnym. W kręgu jego zainteresowań lezy nie tylko opera, ale także muzyka oratoryjna a przede wszystkim pieśni. Mało znanym a zasługującym na uwagę nurtem jego działalności jest malarstwo, które było można podziwiać na nielicznych niestety wystawach autorskich wielkiego śpiewaka.Anna Stopińska - ur. 1979 r. w Rzeszowie. Naukę gry na skrzypcach rozpoczęła w wieku 10 lat. W tym roku ukończyła klasę skrzypiec w Liceum Muzycznym w Rzeszowie. Od 7 lat uczestniczy czynnie w Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Łańcucie. Pomimo młodego wieku ma na swoim koncie liczne występy m.in. na: Festiwalu Muzycznym “Wieczory Muzyki Organowej i Kameralnej w Katedrze Rzeszowskiej, na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Leżajsku, jak też na Festiwalu Muzyki Kameralnej w Orońsku, gdzie grała wraz z pianistka z Yuko Kawai. Jan Szydło - ur. 1954 w Krośnie. Szkoła muzyczna II stopnia w zakresie gry na fortepianie i organach. Ukończył w 1979 roku studia w Instytucie Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w zakresie muzykologii i gry na organach pod kierunkiem ks. prof. Karola Mrowca. Grę na organach studiował także pod kierunkiem prof. Klemensa Kamińskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Koncertował w Polsce, Niemczech i we Włoszech. Jest organistą kościoła farnego w Łańcucie, prezesem Łańcuckiego Towarzystwa Muzycznego i dyrektorem Państwowej Szkoły Muzycznej oraz pedagogiem Archidiecezjalnego Studium Muzycznego w Przemyślu.
ORGANY FIRMY JANUSZA KAMIŃSKIEGO Z WARSZAWY KLASZTOR BRACI MNIEJSZYCH KAPUCYNÓW STALOWA WOLA - ROZWADÓW
Razem piszczałek w organach 1,768 szt. Połączenia nożne: II-I I - ped. II - ped. Pedał nożny do żaluzji manuału II Traktura gry oraz rejestrowania mechaniczna. Projekt dyspozycji wykonanej przez firmę Janusza i Zygmunta Kamińskich przy współpracy Stanisława Króla ze Społecznego Komitetu Budowy Organów. |