Festiwale >> Kalwaria Zebrzydowska >> 1998, III Festiwal | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Logowanie |
III LETNIE KONCERTY FESTIWALOWE W SANKTUARIUM KALWARYJSKIM KALWARIA ZEBRZYDOWSKA LIPIEC 1998 piątki - godz. 18.45 Znów tego lata po raz trzeci gościnne wnętrza Sanktuarium Matki Bożej Kalwaryjskiej stają się miejscem koncertów. Impreza zapoczątkowana w 1996 roku, stała się tradycyjnym miejscem letniego programu artystycznego. Tegoroczny cykl odbywa się przy współpracy z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Organowej i Kameralnej Leżajsk-Radom-Orońsko. W tej specyficznej imprezie uprawnione są na równi wszystkie rodzaje muzycznych prezentacji i wszystkie gatunki muz yki.Zawsze z wielkim uznaniem słuchaczy spotykają się występy wybitnych wirtuozów, imponujących mistrzostwem swojego rzemiosła artystycznego. Pięć koncertów tegorocznego cyklu przyniesie wielką różnorodność dzieł. Nie sposób ich charakteryzować w krótkim wstępie, co najwyżej należałoby zwrócić uwagę Szanownych Słuchaczy na pewną dominantę muzyki organowej. W obszernym wyborze zostanie zaprezentowana muzyka instrumentalna: fletnia Pana, trąbka, róg, puzon, tuba, wiolonczela, zespół wokalny i kameralny “Stella Brass”oraz ..... Gwiazdą festiwalu będzie najsłynniejszy polski tenor Wiesław Ochman, z którym spotkamy się w inauguracyjny, piątkowy wieczór 3 lipca. Z pewnością obecność artysty tej miary doda splendoru kalwaryjskiemu przedsięwzięciu, a nam wszystkim zaoszczędzi trudu podróżowania do Metropolitan Opera w Nowym Jorku czy mediolańskiej La Scali. Można oczekiwać, że każdy słuchacz będzie mógł odnaleźć coś dla siebie, by po raz kolejny zaprzyjaźnić się z muzyką. Życzę wszystkim bogatych wrażeń, a wykonawcom pełnej satysfakcji. Robert Grudzień Dyrektor festiwalu KOMITET HONOROWY O. dr Oktawian R.Jusiak OFM Kustosz Klasztoru Ojców Bernardynów w Kalwarii Zebrzydowskiej Andrzej Sikora Wojewoda Bielski Augustyn Ormanty Burmistrz Miasta Kalwarii Zebrzydowskiej Grzegorz Czader Przewodniczący Rady Miejskiej Miasta Kalwarii Zebrzydowskiej dr Alfred Lä ngle Konsul Austriackiego Konsulatu Generalnego w Krakowie Mariusz Grudzień Teatr Narodowy w Warszawie KOMITET ORGANIZACYJNY Robert Grudzień Dyrektor festiwalu Małgorzata Radoń Dyrektor Ośrodka Kultury w Kalwarii Zebrzydowskiej Bogdan Kocurek Wydział Kultury, Sportu i Turystyki Urzędu Wojewódzkiego w Bielsku Białej Aneta Nowak Współpraca, prowadzenie koncertów Katarzyna Kawa Instruktor Kulturalno-Oświatowy Ośrodku Kultury w Kalwarii ZebrzydowskiejIzabell Schubert Artysta muzyk Jerzy Kukla Przygotowanie organów Slava Kowalinski Manager festiwalu Współpraca Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej Leżajsk - Radom-Orońsko KALENDARZ KONCERTÓW W SANKTUARIUM KALWARYJSKIM PIĄTKI GODZ. 19. 30 03.07.Wiesław Ochman - tenor/Warszawa/ Georgij Agratina - fletnia Pana Robert Grudzien - organy 10.07.Monica Letourneau - sopran/Kanada/ Lucas Chorosińsk i - organy/Kanada/17.07.Zespół Wokalny “all` Antico”/Łódź/ Wolfgang Panhofer - wiolonczela/Austria/ Robert Grudzień - organy 24.07. Ewa Wolak - śpiew /Kalwaria Zebrzydowska/ Zygmunt Antonik - organy /Katowice/ 31.07. Kwintet Dęty “Stella Brass” /Austria/ Berhard Bä r, Tobias Egle -trąbka Gaston Ö hri - róg Dietmar Nigsch - puzon Stefan Bä r - tuba Josef Amann - dyrygent zespołu Ferdinand Klinda - organy /Słowacja/ PROGRAM FESTIWALU 03.07.Wiesław Ochman - tenor/Warszawa/ Georgij Agratina - fletnia Pana Robert Grudzien - organy Program: Georg F.Haendel - Alleluja Wolfgang A. Mozart - Andante Adolf Doss - Ave Maria Pietro Mascagnani - Ave Maria Anonim - Almande de La nonette Josef Haydn - Serenada Franciszek Schubert - Ave Maria Luigi Luzzi - Ave Maria Tomasso Albinoni - Adagio g-moll Alessandro Stradella - Aria kościelna “Pieta Signore” Wiesław Ochman osobowość muzyczna nie wymagająca rekomendacji. Najsłynniejszy polski tenor, znany na największych estradach świata /La Scala, Metropolitan Opera, Covent Garden i wiele innych/ występował w towarzystwie największych gwiazd operowych pod batutą największych dyrygentów świata. Jego kunszt wokalny został utrwalony na płytach polskich i zagranicznych wytwórni oraz w radio i telewizji rodzimej i światowej. Wiesław Ochman jest artystą wszechstronnym. W kręgu jego zainteresowań lezy nie tylko opera, ale także muzyka oratoryjna a przede wszystkim pieśni. Mało znanym a zasługującym na uwagę nurtem jego działalności jest malarstwo, które było można podziw iać na nielicznych niestety wystawach autorskich wielkiego śpiewaka.Georgij Agratina - od 5-go roku życia uczył się gry na skrzypcach oraz fletni Pana u Fiodora Kaptari. Kolejno kontynuował naukę w szkole średniej i Konserwatorium Muzycznym w Kijowie. Od 1970 roku jest solistą Narodowej Orkiestry Instrumentów Ludowych oraz profesorem Akademii Muzycznej w Kijowie. Koncertował z z najbardziej prestiżowymi orkiestrami symfonicznymi oraz jako solista w Rosji, Niemczech, Francji, Kanadzie, USA (wielokrotne tournee koncertowe), Mongolii, Holandii, Polsce oraz na Mołdawii, Ukrainie i w Rumunii. W programie artysta prezentuje muzykę narodową; ukraińską, mołdawską, rumuńską, oraz klasyczną i rozrywkową.. Skomponował wiele utworów oraz dokonał opracowań dla orkiestr kameralnych, symfonicznych i zespołow kameralnych. Jego kompozycje zostały wykonane oraz nagrane przez rozgłośnie radiowe w wielu krajach Europy wschodniej i zachodniej. Posiada również na swoim koncie nagrania płytowe (w Polsce m.in. DUX) oraz telewizyjne w krajach których wystepował. W tym roku obchodzi jubileusz 30-lecia pracy artystycznej.Robert Grudzień - studia w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz 10.07.Monica Letourneau - sopran/Kanada/ Lucas Chorosiński - organy/Kanada/ PROGRAM Alessandro Scarlatti - Le Violette - Mio tesoro per te moro Johann Sebastian Bach - Wenn wir in hoechsten noeten sein Antonio Vivaldi - Concerto a-moll /Tr.J.S.Bach/ Johann Sebastian Bach - Aria “Bist du bei mir” - Aria “Schafe konnen sicher weiden” z Kantaty BWV 208 Wolfgang Amadeusz Mozart - Epstle Sonata K.336 Giovanni Battista Pergolesi - Cujus animam ze Stabat Mater Franciszek Schubert - Ave Maria Cesar Franck - Preludium, fuga i wariacje h-moll Wolfgang Amadeusz Mozart - Exsultate, jubilate K.165 Recitativo i Larghetto, Allegro non troppo /Alleluja/ Eugene Gigout - Toccata h-moll Monica Letourneau - sopranistka liryczno-koloraturowa. Urodziła się w Hong Kongu, gdzie rozpoczęła studia muzyczne w Royal School of Music, a potem w Anglii. Jest absolwentką Cum Laude of Trinity College of Music w Londynie w Anglii. Kontynuowała studia w Kanadzie na Wydziale Muzyki na Uniwersytecie w Toronto, a później w Królewskim Konserwatorium Muzyki, w klasie fortepianu i głosu, które ukończyła z wyróżnieniem. W 1987 roku zdobyła srebrny medal i stypendium Fredericka Harrisa w Królewskim Konserwatorium Muzycznym za najwyższe notowania w śpiewie w ontario oraz w centralnej i wschodniej Kanadzie. Została również uhonorowana Nagrodą Vladimira Reinholda. Udoskonaliła swą technikę bel canto dzięki intensywnym studiom u znanego na całym świecie tenora włoskiego, Angelo Marenzi.Monica Letourneau występowała jako solistka w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych, Indiach i Hong Kongu z koncertami pieśni artystycznej, oratoryjnej, operowej, sakralnej i współczesnej. W roku 1989 zadebiutowała w Toronto jako Księżniczka Mi w operetce Lehar'a Kraina Uśmiechu wystawianej w Toronto Operetta Theatre. "Toronto Star" pisało o pani Letourneau jako "śpiewaczce operowej, która pokazała klasę". Występowała z Niagara Youth Orchestra pod dyrekcją Tak Ng Lai, i w Nowym Jorku w premierowym przedstawieniu Messe Solennelle Berlioza. Śpiewała ze znanym niemieckim trębaczem, Michaelem Ohnimusem podczas jego barokowego tourne po Kanadzie, oraz współpracowała wielokrotnie z wirtuozem organowym Lucasem Chorosińskim. Swoim niedawnym wykonaniem arii barokowych na głos, trąbkę i organy podczas National '97 Convention w Royal Canadian College of Organists zdobyła uznanie krytyki. W Ameryce Północnej wykonywała takie role, jak Micaela w "Carmen", Gilda w "Rigoletto", Despina w "Cosi Fan Tute", Gretel w "Hansel and Gretel", Bloody Mary w "South Pacific" i Tuptim w "The King and I". Występowaa jako solistka w sieci telewizji francuskiej TV ontario w centralnej i wschodniej Kanadzie i zdobyła uznanie za wrażliwą interpretację repertuaru francuskiego, w szczególności francuskiej pieśni artystycznej. W równym stopniu jest przedstawicielką chińskiej pieśni artystycznej (wykłady i recitale poświęcone tej formie artystycznej). Łukasz Chorosiński ur. w roku 1955 w Warszawie. Naukę gry na organach rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im. Józefa Elsnera w Warszawie pod kierunkiem Tadeusza Jarzęckiego. Po ukończeniu szkoły średniej rozpoczął studia wyższe w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina studiując organy w klasie Feliksa Rączkowskiego uzyskując dyplom w roku 1979. Przez ten okres czasu brał czynny udział w licznych festiwalach organowych.W roku 1980 wyjechał do Belgii gdzie rozpoczął studia kompozycji pod kierunkiem Willem’a Kersters’a w Królewskim Konserwatorium Muzycznym w Antwerpii. W roku 1982 przybył do Kanady początkowo do Montrealu gdzie w latach 1982-1987 związany był z działalnością muzyczną, pełniąc jednocześnie funkcję asystenta - organisty w “Sanctuaire de Marie-Reine des Coeures”. W roku 1988 przeniósł się do St. Catharines-Ontario obejmując powierzone mu stanowiska: Titular Organist i Director of Music w Katedrze St. Catherine of Alexandria, gdzie przebywa obecnie prowadząc również klasę organów na uniwersytecie “Brock Uniwersyty” w St. Catharines. 17.07.Zespół Wokalny “all` Antico”/Łódź/ Wolfgang Panhofer - wiolonczela/Austria/ Robert Grudzień - organy PROGRAM Anonim - Gaude Mater Polonia Antonio Vivaldi - Sonata e-moll na wiolonczelę i organy Giovanni P. Palestina - Missa pro defunctis Kyrie Offertorium S. Porterfield - Agnus Dej Georg F. Haendel - Canticorum jubilo Wacław z Szamotuł - Kryste dniu naszej światlości Wacław z Szamotuł - Alleluja Jan Sebastian Bach - Suita g na wiolonczelę solo Orlando di Lasso - Miserere Claudio Monteverdi - Cantate Domino L. de Marzi - Signiore delle cime Jan Sebastian Bach - Bourree Camil Saint-Saens - Łabędź Joseph Rheinberger - Trzy utwory na wiolonczelę i organy Negro Spiritual - Plenty good room Negro Spiritual - Every time I feel Zespół wokalny "all ' Antico" powstał w 1987 roku. Od początku swojego istnienia działa pod patronem Łódzkiego Domu Kultury. Skład zespołu tworzą studenci i absolwenci Akademii Muzycznej w Łodzi (8-9 osób). Zespół specjalizuje się w wykonawstwie muzyki Renesansu i Baroku. Repertuar koncertowy obejmuje bogaty (ponad 40 pozycji) zestaw utworów religijnych i świeckich największych kompozytorów tego okresu, np.: G.P. da Palestriny, O.di Lasso, C. Jannequina, T. Morleya, C. Monteverdiego i innych. Zespół ma ponadto w swoim repertuarze trzy motety J.S. Bacha oraz dzieła wokalno-instrumentalne. W celu większego urozmaicenia propozycji koncertowych zespół systematycznie włącza do swych programów utwory Negro Spiritual orazopracowania popularnych melodii.Zespół uczestniczył w licznych festiwalach i konkursach w kraju i za granicą, a jego znaczniejsze sukcesy to: 1988 - Międzynarodowy Festiwal Chóralny w Meinhausen (Niemcy), Międzynarodowy Konkurs w Międzyzdrojach - nagroda specjalna, 1990 - Turniej Chórów "Legnica Cantat" - nagroda specjalna, Konkurs Zespołów Wokalnych w Cleveland (W.Brytania) - II nagroda, Konnkurs Chóralny w Horbach (Niemcy) - I nagroda, 1994 - Festiwal "Eurotreffmusic" w Hockenheim (Niemcy). Od 1993 roku zespół współpracuje z Katedrą Muzyki Dawnej Przy Akadmii Muzycznej w Łodzi. Zamiłowanie członków do wspólnego śpiewania oraz ciągłe doskonalenie warsztatu dają gwarancję dobrego poziomu wykonawstwa.Wolfgang Panhofer studiował w Hochschule fü r Musik w Wiedniu i Royal Northen College w Anglii w klasie wiolonczeli prof. Ralph Kirshbaum, William Pleeth i Andreas Schiff. Artysta regularnie wystepuje; Polska, Austria, Indie, Wegry, Szwajcaria, Czechy, Turcja, Korea Połódniowa. Dokonał wielokrotnych nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych w krajach których występował. Koncertował jako solista z : Niederö sterreichischen Tonkü nstlern, Bombay Chamber Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Filharmonia w Katowicach, Białymstoku oraz w Lublinie. Prowadzi kursy mistrzowskie w Polsce, Turcji i Anglii. Jest zapraszany przez najbardziej prestizowe festiwale muzyczne: Carinthischer Sommer, Steririscher Herbst, Boxhill festival, Kangasniemi Festspiele, Schleswig Holstein Musikfestival. Laureat wielu międzynarodowych konkursów muzycznych.24.07. Ewa Wolak - alt /Kalwaria Zebrzydowska/ Zygmunt Antonik - organy /Katowice/ PROGRAM John Stanley - Voluntary G-dur Cesar Franck - Aria “Panis Angelicus”/z Messe Solennelle/ Cesar Franck - Z cyklu “l` Organiste” Sortie G-dur, Andantino c-moll, Sortie D-dur Georg F. Haendel - “Dignare”/aria z “Dettinger Te Deum”/ Johann Gotfried Walther - Concerto d-moll; Allegro Georg F. Haendel - Aria “Ombra mai fu” /z opery “Xerxes”/ Richard Kountz - “Gavotte” na organy Felix Bartholdy - Mendelssohn - Aria “Sei stille dem Herrn”/“Elias”/ Marie Gabriel - Aria taneczna w stylu antycznym Franciszek Schubert - Ave Maria Wilh. Mattfeld - Ave Maria Leon Bö elmann - Suita gotycka Ewa Wolak - studia muzyczne ukończyła z wyróżnieniem w Krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu solowego prof. Heleny Szubert - Słysz. Gruntownie wykształcona muzycznie - ukończyła klasę altówki i śpiewu również z wyróżnieniem w PSM II-st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie.Już w czasie studiów debiutowała koncertem oratoryjnym w siedzibie “UNESCO” - Paryż (luty 1989). Jest jedyną finalistką i laureatką Międzynarodowego konkursu Wokalnego (1992) w Hertogenbosch - Holandia w kategorii oratoryjnej. Jako laureatka konkursu wykonała koncert z towarzyszeniem Brabants Orkest pod dyr. Jana Stulena podczas otwarcia Nowoczesnego Centrum Muzyki Fritsa Philipsa w Eindhoven - Holandia. W roku 1993 inaugurowała cyklem pieśni Fryderyka Chopina (akompaniament - Magdalena Lisak) Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. F. Chopina w Getyndze - Niemcy. W roku 1997 zdobyła w Atenach Srebrny Medal Grand Prix Maria Callas w kategorii Oratorium i Pieśni. Była stypendystką Międzynarodowej Akademii Bachowskiej (Helmut Rilling) - Stuttgart, Międzynarodowej Akademii Haendlowskiej - Karlsruhe, oraz Europejskiej Akademii Mozartowskiej w Krakowie. W ramach stypendiów rozwijała swój talent pod kierunkiem wybitnych mistrzów sztuki wokalnej - Betty Allen (USA), Ingrid Bjoner (Norwegia), Anna Reynolds (Wielka Brytania), Kerstin Meyer (Szwecja), Paul Esswood (Wielka Brytania), Barbara Schlick (niemcy), Eva Blahowa (Słowacja).Brała udział w wielu Festiwalach w Polsce, oraz innych krajach Europy występując z Orkiestrami: polskiego Radia, Filharmonii Krakowskiej, Capelli Cracoviensis, Filharmonii Opolskiej, Łódzkiej, Lubelskiej, Czeskiej Filharmonii Narodowej, Filharmonii Brno, Bach Collegium Stuttgart, Izraelskiej Filharmonii Narodowej. Podczas obchodów 50-tej Rocznicy Wyzwolenia Obozu Oświęcim w roku 1995 wykonała pieśni Gustawa Mahlera “Kindertotenlieder”, oraz kantatę “Miłość” Józefa Koflera. Z promocji Krzysztofa Pendereckiego w roku 1995 prezentowała swój program w królewskim koncercie “European Chimay Foundation” w Belgii, wśród 12-tu uzdolnionych muzyków europejskich.W roku 1996 podczas festiwalu “Warszawska Jesień” realizowała prawykonanie kompozycji Marty Ptaszyńskiej (USA) “Liquid Light” w wersji angielskiej. Ewa Wolak w ramach stypendium DAAD kontynuowała i ukończyła podyplomowe studia w Hochschule Fü r Musik Karlsruhe w klasie prof. Margi Schiml. W swej karierze artystycznej wykonała wiele koncertów w Polsce i innych krajach Europy a także USA, Korei Płd., Izraelu, Japonii. Dokonała wiele nagrań radiowych i telewizyjnych, także nagrań dla Hessischer R undfunk we Frankfurcie.Zygmunt Antonik --pierwszych lekcji gry na fortepianie udzielała mu siostra, dalsza edukacja muzyczna zaowocowała dyplomem Średniej Szkoły Muzycznej w Zabrzu, w której kształcił się przez 6 lat w klasie organów Łucji Krosny-Widerowej. Szkołę tę ukończył z wyróżnieniem w 1976 roku. W tym samym roku rozpoczął studia w katowickiej Akademii Muzycznej w klasie organów Henryka Klaji, Maurycego Merunowicza i Joachima Grubicha. W roku 1980 brał udział w pierwszym Kursie Organowym w Kamieniu Pomorskim, a w sierpniu tego samego roku jako stypendysta Rządu Belgijskiego uczestniczył w Mistrzowskim Kursie Organowym w Mechelen k. Brukseli prowadzonym przez wybitneg o organistę, kompozytora i pedagoga Flor Peetersa. W latach 1995 - 1996 odbył studia podyplomowe w zakresie gry organowej pod kierunkiem prof. Juliana Gembalskiego. Już będąc studentem występował jako solista i kameralista biorąc udział w licznych festiwalach muzyki organowej i kameralnej w kraju i poza granicami kraju (Belgia, Republika Czeska, Niemcy, Szwecja, Włochy, Hiszpania). Jest założycielem zespołu muzyki dawnej Capell Academica, z którym występuje wykonując muzykę epoki baroku. Dokonał nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, a także dla Telewizji Hiszpańskiej. Prawykonywał utwory wybitnych polskich kompozytorów, m.in. A. Glinkowskiego, R. Gabrysia, R. Hetmańczyka, A. Lasonia, W. Cienciały, E. Bogusławskiego, B. Szabelskiego. Zajmuje się również działalnością pedagogiczną jako pracownik katowickiej Akademii Muzycznej oraz cieszyńskiej Filii Uniwersytetu Śląskiego.31.07. Kwintet Dęty “Stella Brass” /Austria/ Berhard Bä r, Tobias Egle -trąbka Gaston Ö hri - róg Dietmar Nigsch - puzon Stefan Bä r - tuba Josef Amann - dyrygent zespołu Ferdinand Klinda - organy /Słowacja/ PROGRAM Bohuslav M. C ernohorský - Toccata i fuga
Jan K. Kuchar - Fantasia pastoralis g-moll
Franz Liszt - Prelú dium i fuga n.t. B-A-C-H Stella Brass zespół powstał w 1977 r. w Feldkirch (Austria), gdzie mieści się Konserwatorium kraju związkowego Vorarlberg. W tej cieszącej się uznaniem uczelni, która ze względu na swoje położenie geograficzne przyciąga uczniów z wielu krajów, powstało z inicjatywy profesora Josefa Amanna stowarzyszenie młodych muzyków , których zainteresowania skupiają się wokół muzyki kameralnej na instrumenty dęte blaszane w rozmaitych składach: muzyka na kilka chórów w stylu weneckim przełomu XVI i XVII w., zestawienie poszczególnych grup instrumentów z ich specyficznymi właściwościami brzmieniowymi oraz wykonywanie kompozycji na instrumenty dęte blaszane w połączeniu z innymi instrumentami (jak np. organy, harfa lub instrumenty perkusyjne).Repertuar obejmuje wszystkie epoki literatury muzycznej na instrumenty dęte blaszane począwszy od Renesansu i Baroku aż po muzykę współczesną. W szczególności Stella Brass skłania się ku bogatej twórczości żyjących austriackich kompozytorów. Świadczą o tym liczne dzieła napisane specjalnie dla zespołu. Dowodem na to, że posiadający klasyczne wykształcenie instrumentaliści chętnie wykraczają poza granice muzyki poważnej, jest ich zainteresowanie ambitną muzyką popularną, przy czy równie dużo uwagi poświęcają austriackim aranżacjom jazzowym. Trzeba również docenić własne opracowania formacji Stella Brass, które na koncertach podkreślają indywidualność i oryginalność dokonań zespołu. Dzięki urozmaiconemu kształtowaniu programu Stella Brass wnosi świeżość i różnorodność do tradycyjnej sceny muzycznej. Oprócz ożywionej działalności koncertowej oraz występów w radiu i telewizji zespół dokonuje również nagrań studyjnych, także utworów rzadko wykonywanych. O międzynarodowej renomie świadczą częste zaproszenia na koncerty do wielu krajów Europy, a także do Rosji i Stanów Zjednoczonych. Trzon zespołu Stella Brass stanowi formacja kwintetowa z dwoma trąbkami, rogiem, puzonem i tubą, która powstała w 1990 r. Po otrzymaniu licznych nagród na krajowych konkursach , członkowie tego kwintetu już wielokrotnie zwrócili na siebie uwagę także na międzynarodowym rynku muzycznym: np. w 1993 r. nagroda w międzynarodowym konkursie dla zespołów profesjonalnych w Passau (RFN) i w 1996 r. druga nagroda dla zespołu instrumentów dętych blaszanych w I Światowym Konkursie Muzycznym w Kerkrade ( Holandia).Prof. dr Ferdinand Klinda, urodzony w 1929 r. w Koszycach jest jednym z czołowych organistów europejskich. Cieszy się wielkim rozgłosem, uczestniczył z ogromnym powodzeniem w najważniejszych festiwalach europejskich: w Wiedniu, Pradze, Lipsku, Paryżu, Rzymie, Rawennie. Koncertował w większości krajów europejskich, w USA, Kanadzie, Japonii, nagrał wiele płyt i programów radiowych i telewizyjnych. Krytycy zgodnie oceniają zalety jego gry: wierność stylistyczną, temperament artystyczny, mistrzowską registrację, głęboką muzykalność oraz precyzję techniczną. Prof. Klinda wielokrotnie prowadził w różnych krajach seminaria i kursy mistrzowskie, m.in. w 1993 r. maił miejsce prowadzony przezeń kurs muzyki Oliviera Messiaena (którego Klinda jest wybitnym interpretatorem) w kościele św. Teresy w Łodzi. Jest profesorem gry organowej w Akademii Muzycznej w Bratysławie. Dyspozycja organów Kalwaria Zebrzydowska Bazylika Ojców Bernardynów Manuał I Pryncypał 8` Szpicflet 2` Flet major 8` Kwinta 2-2/3` Gemshorn 8` Sifflet 1` Gamba 8` Piccolo 2` Oktawa 4` Mixtura IV Rurflet 4` Trompet 8` Manuał II Flet major 8` Flet minor 4` Portunał 8` Rurflet 2` Acolina 8` Cymbel III Prestant 4` Pedał Kontrabas 16` Cello 8` Subbas 16` Ch orałbas 4`Violonbas 16` Bombardon 16` Oktawbas 8` Traktura gry i rejestrowania mechaniczna Organy zbudowane w roku 1706 przez organmistrza Euzebiusza Pasierbieskiego. Biuro festiwalu: Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury 34-130 Kalwaria Zebrzydowska ul. Mickiewicza 4 tel.033/766-636 fax 033/766-310 Biuro dyrektora festiwalu: Fundacja im. Mikołaja z Radomia Robert Grudzień 26-610 Radom ul. Malczewskiego 10 / 5 tel./fax 0-48/363-63-10 |